När motivationen tryter skulle man behöva en spark i baken

Är fortfarande kvar i Hovden och har tillgång till härlig miljö runt mig. Tyvärr är det ibland svårt att ändå vara sugen på träning och för tillfället är jag i en sådan svacka. Tror iof att det hänger ihop med att jag under helgen laddade ur ordentligt och när kroppen nu är betydligt tröttare så har även huvudet svårt att orka. Det är i dessa lägen jag saknar en tränare som talar om för mig vilket pass jag skall köra denna eftermiddag (eller om det helt enkelt är så att jag inte skall köra något pass i eftermiddag....)

Vädret var riktigt fint under måndagen och även i förmiddags lyste solen. Vid eftermiddagsfikat droppade lite regn utanför fönstret och det bidrar nog lite till min tvekan kring träningsvalet då en cykeltur i solen hade lockat mer. Är frustrerad över att jag inte har gjort en plan att hålla mig till dessa dagar men samtidigt har jag velat lyssna till kroppen och inte slaviskt köra på med risk för en skada lagom till vm-testerna. Under förmiddagen var jag iaf duktig och körde ett hårt intervallpass 10st 60/30 + 10st 40/20 med William som hare. Imorgon hoppas jag att jag lyckats lagra tillräcklig koncentration för att klara av ett ol-pass och ev blir det i form av intervall-ol i myrarna.

image22
Lite sol och bad är fina inslag i sommarträningen

Är själv bäste dräng?
Det här med att ha en tränare eller inte är något jag funderat kring ett tag. Jag är medveten om att det finns stora brister i mitt kunnande kring träning men samtidigt är ju en del av tjusningen med träningen att jag själv funderar, experimenterar och prövar. Inför VM i Danmark 2006 funderade jag länge kring mitt upplägg sista månaden och det gav en härlig kick att efteråt kunna konstatera att det hela räckte till en 4:e-plats och jag gav mig själv en välförtjänt klapp på axeln.
Inom friidrotten är det ju vanligt med personliga tränare och jag tycker mig märka att en del orienterare har anammat konceptet. I vår idrott tror jag dock att det är viktigt att man tänker på att det är flera olika moment som skall tränas (fysik, teknik, mentala tillstånd och olika discipliner) och att varje individ har sin egen fördelning i behärskandet av dem. För tillfället är det mentala faktorer som främst påverkar min prestation och jag har jobbat mycket med att ha rätt sinnesstämning innan jag startar. Den fysiska formen för dagen kan jag ju inte påverka när jag står på startlinjen och flertalet gånger har jag konstaterat att eventuella skillnader mellan min maximala fysiska kapacitet och en sämre sådan inte ger speciellt stor tidsmässig skillnad i slutändan. Den känslomässiga upplevelsen (tung eller pigg och fräsch) kan dock inverka på min koncentration och därför är det viktigt att jag fokuserar på att optimera loppet oavsett fysisk form. Det är ju egentligen ett väldigt simpelt och logiskt resonemang, att inte springa något i onödan om den fysiska formen är sämre, men teori och praktik är ju som det är.... 

Att unna sig saker
Att vara hemifrån under hårda träningsperioder är något jag verkligen uppskattar. För mig är det lättare att koppla av och tillåta mig att "bara vara" på platser där vardagliga sysslor inte ständigt gör sig påminda. Är det dessutom lov från skolan så blir det ännu bättre och då jag tycker om att läsa böcker har det varit underbart att sätta sig i en fåtölj och sträckläsa nonsenslitteratur utan att behöva fundera över om jag egentligen borde plugga! Det verkar också som om den gamla klyschan "Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen" faktiskt stämmer för jag sover otroligt bra efter att ha sugit i mig fjälluft hela dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0