5 mil enkel väg för en pizza och ändå lurad av Pizza Hut

Sista dagen i Portugal hade jag tillgång till racercykeln igen och passade på att ta en längre tur. Då Håkan och Caroline varit på utflykt i Coimbra och rekommenderade denna stad (och då jag är smålänning i grund och
botten och de dessutom hade fått en gratiskupong på en läcker take away från Pizza Hut, tänkte jag att det kunde bli ett lämpligt mål. Ca 5 mil enkel väg visade kartan men det kändes som en lagom utmaning och jag trampade iväg.

Att hitta till Pizza Hut var småklurigt, då staden var mer enkelriktad än Falun och samtidigt lika backig som Huskvarna, men place de Republica var välkänt för ortsbefolkningen och de guidade med fina gester. Anlände runt 11.20 och blev då förskräckt när jag insåg att det var väldigt mörkt inne på Pizza Hut men hittade så småningom
följande skylt:
image153
och ägnade lättad de sista minutrarna åt lite dokumentation och stretching.



Väntar...                         väntar....               först på plats.............nästan 5 mil hit!

När de äntligen slog upp portarna vattnades det redan i munnen på mig och jag stegade in och räckte fram min kupong. Snacka om besvikelse när den uttråkade och tuggummituggande tjejen i kassan frågade vilken Medium pizza jag tänkte köpa för att få ta del av den "extra" pizzan, samtidigt som hon nonchalant pekade på den finstilta portugisiska texten längst ner. När jag tittade närmare kunde jag utläsa några få ord som liknade svenskan och då jag kände att det inte var realistiskt att först klämma en Mediumpizza, som kostade dubbelt så mycket som deras lunchbuffé!, och därefter forsla hem en small i min lilla ryggsäck så gick jag ut och tog mig en funderare. Rakt över torget fick jag då syn på ett mysigt litet café och gick dit (hade faktiskt tagit med vanliga skor så att jag slapp trippa runt med clips-skor i stl.42) och där blev det en rejäl fika som depåpåfyllnad innan jag styrde hemåt igen.
image159
Mumsfillibabba!

image161
Lämnat Coimbra och nästa anhalt är Cantanhede med Praia de Mira ytterligare ca 20km bort.

image166
Snacka om raka vägar!
                Nästan 10 mil avklarade, ca 4.20 tog det.
Ibland fanns det lite att titta på vid sidan om också.

image162
Blev aldrig aktuellt men det var tryggt att veta att det fanns en backup. Sov dock riktigt bra i "min" säng den natten efter att dagen även bjudit på kurvbilds-ol och styrka.

Hemma i Sverige igen
Efter tidig uppstigning, med frukost 06.00 och avresa kort därefter, ägnades dagen åt diverse transporter. Bilt till Porto, flyg hem med landning efter 15 (svensk tid) på Skavsta, flygbuss till Stockholm C och tåg till Falun med ankomst 20.37. Där mötte David upp mig och jag fick sedan äran att möta en nystädad bil, nystädad lägenhet och hemlagad middag med levande ljus:
image164
Myspys!
image165         
Tagliatelle med kronärtskockor och salamikrisp (inklusive svart tapenade som David nu lärt sig vad det är)


Lämnade sedan av David 08.30 söndag morgon, för en veckas vinterutbildning i fjällen med skolan, så på söndag är det min tur att stå för servicen. Tilldess passar jag på att njuta av skidåkning på Lugnet och lite avkoppling i Smedjebacken och förhoppningsvis kommer jag att kunna trappa upp löpningen så smått - utan bakslag i vaden. Säsongen närmar sig och det skulle vara roligt att kunna följa den plan jag från början satte upp. Om inte så blir fallet är det dock ingen fara för planer är till för att redigeras och jag jobbar med flexibilitet för att nå bästa möjliga resultat!

Kommentarer
Postat av: Holmberg

Påminnelse: skicka över de nya styrkeövningarna du fått, som du pratade om nere i Portugal, till [email protected], tack på förhand :)

2008-02-27 @ 12:44:31
URL: http://erikholmberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0