9.51 får ses som att jag är på gång!

image27Efter att jag i måndags tog helt slut på ett långpass drog jag på tisdagen med mig David till sol och bad tillsammans med en höggravid Karro Höjsgaard, maken Tomas, sonen Oskar, Elin Dahlin och Emma Johansson. De två sitnämnda skulle under onsdagen sätta tider på 3000m och jag hängde på.Har tidigare blivit medveten om att känslan i kroppen kan spela en spratt och därför valde jag att testa min form litegrann genom 3000m på Kvarnsvedens IP. Jag har tidigare endast sprungit inomhus och har PB 9.46 men senaste försöket slutade precis under 10.00. David erbjöd sig att vara "hare" och jag beställde farthållning för 9.45 första 2km. Han höll detta ganska bra och jag kunde avsluta lite snabbare och landade då på 9.51 (3.17+3.17+3.15). För att återgå till känslan så tycker jag mig se att formen är minst lika bra som tidigare år och med tanke på att jag gjort stora framsteg i min långdistansorientering under våren så kan VM bli riktigt spännande!

Avslutad träningshelg
Jag har haft en tuff träningsperiod med tävlingar i Hjobygden lö+sö samt några träningspass i Hökensåsterrängen i samband med dessa. De avslutande etapperna på O-ringen stärkte mig i mitt tekniska taktikskapande men jag tror att jag därefter varit väl generös med kartträningen och koncentrationen har därför sviktat bitvis mot slutet. Lördagens medeldistans (jag har för första gången ritat in i runoway och det ser nog lite knackigare ut än det egentligen är på vissa sträckor men det beror på ovanan att rita) var smålurig, framförallt i nära anslutning till kontrollerna i början, och då jag ägnat morgonen åt tuffa banintervaller hade jag fullt upp med att föra benen framåt i den bitvis knöliga terrängen. Inget försvar för mina misstag men jag är övertygad om att jag hade varit mer på hugget med mer fulla depåer. (och utan begynnande stelhet i form av träningsvärk).
Söndagens långdistanslopp inledde jag med ett defensivt runtvägval för att slippa trassla i vegetationen (vann sträckan) men jag utnyttjade inte stiglöpningen tillräckligt då det sedan blev storbommar på både 2:a och 3:e kontrollen. Gav dock inte upp här utan kämpade på och fick någorlunda ordning på tekniken till slut. Dagens mest anmärkningsvärda notering är att jag direkt efter målgång stack ut på min medelbana från lördagen och spöade tiden med dryga minuten, vilket visar att orken för att trycka på även i slutet av en rejäl långdistans finns i kroppen!!!

Sista hårdkörningen var tänkt att avslutas med programmet:

Fredag - långdistans + sprintträning i Mora
Lördag - långdistans Kvarnsveden, svealandsmästerskap
Söndag - medeldistans Kvarnsveden

men då jag fått flera indikationer på att kroppen är sliten så kommer jag att hoppa över någon av tävlingarna.

Uppladdning i Ukraina
Resan mot Kiev inleds redan under tisdag eftermiddag då vi kommer att bo över på Arlanda och flyga tidigt onsdag morgon. Väl på plats planerar jag att göra en sista koll i de brantaste ravinerna som ska vara långrelevanta. Det kommer antagligen att bjudas på vägval kring dessa och då är det skönt om man i ryggmärgen har etsat fast känslan för när de skall bestigas respektive rundas. Sist tyckte jag att många sänkor var fyllda av nässlor men det kan ju också ha berott på att jag under detta sista pass var trött och därmed upplevde det som mer svårframkomligt än vad jag hade gjort med piggare ben. Den förberedande träningen är klar när vi kommer ner och allt handlar om en mental finslipning, vilket säkert går bra i det glada gäng som skall umgås där! David är också  igång med sista finslipet och visar här hur laddade vi är för att anta de väntande utmaningarna!image28

Vad händer efter VM??
VM har legat i fokus sedan länge och det kan vara bra att även tänka lite på vad som händer när urladdningen är över. Som student innebär det att redan innan avfärd till Kiev ha fixat "Ja tack" till sina kurser då vi kommer hem samma dag som kursstarten. Jag har dock haft en del frågetecken kring mina studier under hösten då några kurser tidigt ströks pga för få sökande. Det hela blev inte bättre av att David missade mitt antagningsbesked i posthögen och min ansökan helt enkelt ströks för att jag inte tackade ja i tid.... Efter lite jobb har det dock börjat ordna upp sig och jag har åtminstone ett muntligt löfte om kurstart i en kurs som jag vill läsa och har även kommit över schema och kurslitteratur så att jag klarar inledningen utan att halka efter direkt. Därmed lämnar jag detta och fokuserar på den stora utmaningen söderöver. Förutom studier de första 10 veckorna efter VM står en resa på programmet i okt/nov så hösten känns tryggad!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Lycka till på VM!

2007-08-11 @ 17:57:14
Postat av: M

Hmm, 3.17 + 3.17 + 3.15 = 9.49?
=)
Bra blogg, jag hejar på dig i VM!

2007-08-11 @ 21:11:27
Postat av: Lena E

Hmmm, bra räknat. Jag slarvade visst lite med att redovisa hundradelarna men avrundade iaf uppåt på slutet ;-)

2007-08-12 @ 08:25:46
Postat av: matti

Lycka till på VM. Kommer bli kul det här eller hur.

2007-08-14 @ 11:06:55
Postat av: Magnus

Lycka till! Ska bli spännande att följa!

2007-08-14 @ 12:52:07
URL: http://magnusc.blogg.se
Postat av: Holmberg

Lycka till på VM! Ni vet vilka mina idoler är :)
PS. Även ifall du har bättre pers än mig på Bonnarundan, kan jag iaf konstatera att jag ligger före dig på cooper ;). PB 9.45 på Råslättbanan.

2007-08-14 @ 23:24:27
URL: http://erikholmberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0