Tufft genrep och ändrade förutsättningar...

Kiev välkomnade oss även denna gång med varmt och vackert väder under dagen men en kvav och ganska tung luft som följdes av en rejäl urladdning i form av skyfall under kvällen. Inte på långa vägar lika kraftigt och ihållande regnväder som sist men det räckte för att bli plaskvåt rakt igenom på väg till vårt stamhak för middagen (600m bort).

Onsdagen var förutom en kort jogg på ön "hydroparc" enbart vigd åt resa. Efter en god sömn var det dags att kolla in ravinerna för långdistansen och det gjordes genom att vi långlöpare gav oss i kast med en lagom bana på 5,7km. Detta motsvarar den kvalbana jag på söndag skall genomföra men den här träningen bjöd på lite mer kupering och det var tufft för både kropp och hjärna hela vägen. Det känns iaf bra att ha avverkat det värsta och att det hädanefter bara blir bättre! Långkvalet är betydligt tuffare än själva finalen, åtminstone sett till stigning och framkomlighet, så det är bara att bita ihop och se till att få ta del av finalfesten.

Ändringar i sprinten?
Efter att Bulletin 4 kommit ut har informationen kring tävlingarna delvis justerats och det flacka sprintkval med mycked bebyggelse som vi väntat oss ser nu ut att ha ersatts av en mer kuperad skogssprint. På model event är kontrollerna enbart av skogskaraktär och för min del handlar det nu om att förbereda mig på att jag som tidigt startande kan mötas av en ganska "bushig" skog då det inte hunnit bli så mycket spårat. Skall dock behålla lugnet och plocka kontrollerna en efter en så leder det förhoppningsvis till en bättre startposition i finalen.
image30

David hoppade in som banläggare och har lagt några kluriga sprintsträckor som jag ska bemästra på dagens pass.

Förberedelse för ALLT!
Med tanke på den täta och tunga trafik som finns i omgivningen så kommer vi att använda oss av arrangörernas transporter till de flesta tävlingarna. I några fall innebär det att åka metro och för att inte riskera att åka till fle stationer rekommenderas vi att ge oss ut och "öva" lite på egen hand. Med mitt något förvirrade lokalsinne kan det nog vara en bra idé för jag skulle inte gärna komma hem med meriten att ha missat starten pga avstigning vid fel hållplats!
Stämningen i truppen är god och även om lite olika upplägg givetvis står på programmet så försöker vi att hålla gemensamma middagar och lite kringaktiviteter tillsammans. Det går inte att undgå att märka att vi har olika vardagsrutiner och jag prenumererar hittills på att vara först till frukost medan andra sover så långt inpå avfärd som möjligt.
 
image31

Då jag vaknar tidigt hinner jag se lite av morgonlivet härutanför och det är inte bara vi orienterare som tar oss en morgonjogg ibland, det förekommer även män i såväl jeansshorts som korta badbyxor! En del är så vågade att de morgonbadar i Dnepr men jag tror jag väntar tills vi hittar lite finare vatten.

Kommentarer
Postat av: Nils

Vilken positiv känsla jag fick av din blogg! Härligt att du njuter av Kiev. Jag ser liksom du fram emot finalfesterna (lite avundsjukt kan jag erkänna)!
PS Ni fick ingen P-bot, va? Tänkte inte på det... DS

2007-08-17 @ 11:08:40
Postat av: Anna-Lena

Hej!
Lyckans ost som redan är framme. Vi håller alla tummar och resten av fingrarna för dig och de andra svenskarna i morgon.
Just nu hinner jag inte oroa mig för er utan litar på att ni lyckas. Just nu oroar jag mig för hur Hans och jag ska ta oss från flygplatsen till Tourist hotel i Kiev!!!
Kram! Kom i håg vilken bra form du är i... då behöver man verkligen inte stressa!!!

2007-08-17 @ 20:00:52
Postat av: lena

Tips är taxi, vi betalade 130 pengar för en bil till tourist hotel. det är känt så de vet vart ni ska. gör upp priset innan.

2007-08-17 @ 20:56:44
Postat av: Robinjo

Hade gärna varit på plats och följt er. Men jobbet kallar....
Håller en masa tummar hemifrån Sverige!
/Robin

2007-08-18 @ 10:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0