Hård träning med mycket fart

Fart, mängd eller båda två?
Ett populärt träningskoncept som jag tycker mig märka slagit igenom bland orienterare i år är banlöpning och intervallperioder. Så sent som i helgen hade jag besök av Svegs skidgymnasietränare Jesper Johnsson (till nästa säsong instruktör i Järpen) och han berättade att de norska forskarna Jan Hoff och Jan Helgerud föreläst om intervallträning på det tränarforum som i förra veckan ägde rum här i Falun. Genom att Emil Wingstedt, i samband med ett av våra VM-läger i Danmark, delgav övriga landslagslöpare sina träningstankar har jag hunnit fundera en del kring deras upplägg och efter att jag under Ukrainalägret i november diskuterade det hela mer ingående med Emil, kunde jag så småningom skissa på ett eget upplägg i liknande stil. Jag har även diskuterat träning med Mattias "Vagnis" Karlsson (som för övrigt tränar väldigt annorlunda) och hemma förs en ständig dialog kring träning med David så det är input från olika håll som bidragit till slutresultatet.

Inför 2007 har jag alltså anammat Helgerud och Hoffs tankar  till viss del men med vissa justeringar som jag tror passa mig.  Jag har hittills genomfört 3-4 perioder med intervallblock under vinter/vår och nu är det dags igen. Senast jag körde en liknande vecka var inför Sprint-SM och då utgjorde kval respektive final mitt 7:e och 8:e fartpass den veckan. Tyckte att det kändes ovanligt bra i benen under finalen med tanke på att jag slitit hårt så tätt inpå men det verkar passa mig så jag kör på det!

Träning framöver
Helgens lättlöpta tävlingar, Leksands elitserie och Siljanskavlen, var två bra tempopass med hög belastning rakt igenom. Dessa har jag följt upp med cykelintervaller samt banintervaller under måndagen.
Igår stod backintervaller på programmet (till toppen på hoppbacken) och idag onsdag är en mellandag med lägre intensitet (distans-ol med kontrollplock på Kolarboberget samt styrka). Torsdagen ägnas åt två högintensiva löppass och på lördag har jag planerat in Ludvika stadslopp. Om allt går som det ska, dvs inga skade- eller sjukdomstendenser, skall helgen bjuda på ytterligare två högintensiva pass men de är inte spikade än då jag inte vet vart jag kommer att befinna mig. Ev. blir det en tripp till Smedjebacken och i så fall är det Matildas testrunda som jag skall pressa min tid på.

Preliminärt program:

lö        OL medeldistans
sö       OL stafett (förlängd medel) samt styrka
må      Cykelintervaller samt banintervall 4*1200m
ti          Backintervall "mördarbacken" på Lugnets skidspår
ons     OL-distans med kontrollplock samt styrka
to         OL-tävling Rehns BK samt testslinga (beror på vart jag är)
fre        intervaller samt alternativt, troligtvis inlines med stavar
lö         Ludvika stadslopp samt intervaller/temposlinga
sö       OL-bana, antagligen provlöpning Gyllbergen

Under veckor som ovanstående är mängdtänket borta och de flesta pass landar runt 1h. Detta upplever jag underlätta genomförandet betydligt och även om man är "gristrött" direkt i anslutning till passet så känner jag mig ganska pigg under dagarna för det blir en hel del extra tid över till annat. Jag uppfattar den efterföljande veckan med 18h och färre fartpass som betydligt mer krävande.

Avslutningsvis vill jag påpeka att även andra forskare delgav sina filosofier på tränarkonventet och de båda skidprofilerna Pär Elofsson och Gunde Svan utgjorde goda exempel på att olika träningsupplägg kan resultera i bra resultat. Alltså kan man "till syvende och sist" tänka sig att det hela handlar om att hitta sin egen individuella mix och tro på den.

Kommentarer
Postat av: Holmberg

Äntligen kan jag följa dig med :)
Jag tror också på det där att hitta sitt eget upplägg, det handlar nog mycket om att tro och kunna motivera sig att kämpa på träningarna tror jag.
Räknar med att det kommer upp kartor med vägval och sånt också snart? ;)
Lycka till med 18timmars veckan!

2007-05-19 @ 15:35:04
URL: http://erikholmberg.blogg.se
Postat av: Holmberg

PS. Glömde gratulera till helgens seger :)

2007-05-19 @ 15:36:24
URL: http://erikholmberg.blogg.se
Postat av: Jesper

Tjena Lena. Kikar förbi och ger beröm åt din blogg. Ser bra ut!

2007-05-20 @ 15:16:54
URL: http://sveg.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0