Ett överhettat huvud och en sliten kropp

Oron över det vadproblem jag haft sedan snart 6 veckor tillbaka har slitit hårt på mig, på många olika sätt...

Ibland krävs det inte stora motgångar för att sätta igång en negativ spiral som kan vara svår att bryta. De som känner mig vet att jag i perioder kan vara otroligt effektiv och ha många bollar i luften, men också att det efter en sådan period kan tvärvända och jag blir då otroligt trött när jag börjar slappna av. Jag har länge kämpat med att hitta en balans någonstans mittemellan, framförallt med målet att inte sjunka så djupt i downperioderna, men än är jag inte framme vid den magiska formeln. I mina effektiva perioder är jag ett kontrollfreak som planerar allt in i minsta detalj och ständigt tänker på nästa drag. De stunder jag är som mest avslappnad är under träning och under träningspassen släpper jag tankarna fria och känner mig bekymmerslös. Detta är givetvis bra, med tanke på att jag som elitidrottare vill att träningen skall fungera, men det kan också vara farligt för det är då lätt att fly in i träningen och använda den som ett gömställe. Följden blir otroligt mycket träning samtidigt som jag mellan passen går på högvarv och återhämtningen får därmed inget utrymme.

För mig var det inte speciellt lyckat att åka på teknikläger till Portugal och redan dag 2 konstatera att jag inte skulle kunna genomföra min planerade vecka (korta snabba pass med stort utrymme för vila däremellan) och den stress jag skapade inom mig, vilken främst bestod av en stor besvikelse för att jag inte lyssnat på kroppen, resulterade i att jag åkte hem med 4 ganska tunga styrkepass, 2 racercykelturer på totalt 16 mil, 3 ol-pass i hög fart, 2 ol-pass i lugnare fart samt ett antal kartpromenader. Denna träningsbelastning hade jag dock svårt att ta till mig och mentalt kändes det inte som att jag gjort så mycket, vilket resulterade i hårdträning alternativt när jag väl kom hem och hade obegränsad tillgång till skidor och wetwest samt styrketräning. Jag hamnade dock i en downperiod tillslut och därifrån är jag nu på väg tillbaka till en balanserad vardag, med utrymme för andra förströelser än träning. Det sistnämnda kan ibland vara svårt att prioritera när man är 365-dagarsidrottare men för mig är det otroligt viktigt för att jag ska kunna prestera. Allra svårast kan jag känna att det är när träningen flyter på och man bara längtar efter nästa pass MEN det är också då det kan vara som mest lämpligt att stoppa upp och verkligen göra något annat.

För några kan det kanske verka besynnerligt att jag, som inte har ett "åtta-till-fem-jobb" vid sidan av min träning, kan uppleva att dagarna rusar på utan att jag hinner med. Jag har istället en sparsamt schemalagd studiesituation med eget upplägg på pluggande däremellan. Dock har jag märkt att det kan vara svårt att se till att schemalägga sig själv dessa dagar och betydligt lättare att ta sig till kartor en bit bort och göra träningsdagar. (Skejtvasan var t.e.x en mycket trevligare upplevelse än att plugga vid köksbordet)

Stärkande och hälsosamt i fjällen
Förra veckan var det landslagsläger i Ljungbyhed men enligt ursprungsplanen skulle jag varit i Portugal med Hässelby SK. Då jag tidigt strök detta läger för att undvika att stressa igång löpningen valde jag att även avstå tekniklägret och istället blev det några fina dagar i Idre Fjäll tillsammans med David. Massor med snö, uppiggande solsken och minusgrader (förutom sista dagen med lite duggregn) och endast  träna, äta och sova i fokus gjorde mig gott! Då David nyligen varit på fjällutbildning med skolan, och fått smak för turåkning, passade han på att guida mig ett varv runt Nipfjället. Snömängden varierade kraftigt och på ett ställe (se nedan) hade vi faktiskt svårt att följa ledmarkeringarna.

image171


Skadad?... eller inte skadad?.. - det är frågan....
Det lilla skadeproblem som jag brottats med ett tag är på väg att ge sig men i huvudet har det satt djupa spår och jag är fortfarande livrädd för att få tillbaka en smärttendens. I början var jag ju lite nonchalant och ivrig, vilket ledde till att jag fick stå där med skammen och besvikelsen med endast mig själv att skylla på. (Är man då duktig på att döma sig själv kan det bli jobbigt.) Nu har jag dock avverkat två hårdare intervallpass på hårdare underlag samt några pass i skogen men det går inte riktigt att komma ifrån tanken på hur känslan är i varje steg. Detta medför att jag ännu inte gått över på "normal" löpdos men den här veckan blir det iaf en klar ökning och jag är precis på väg ut till Ornäs för ett tidigt kartpass med Jenny Johansson. Därefter bär det vidare ner mot Stockholm och en sväng på ett gammalt 25-mannaområde (2003). Efter några späckade dagar med mental träning kommer jag att göra ett besök hos Lina B och Sofie J i Uppsala samt springa vintercup där på söndag. Min erfarenhet av tidigare mentala stegutbildningar på Bosön (träningstid fram till 08.30 samt efter 21!!) har fått mig att planera in återhämtningsdagar under vistelsen där för annars lär jag snart vara tillbaka i den negativa spiralen... 

Klokord
Under min skadeperiod har jag även insett att det är lätt att övervärdera löpningen, och undervärdera de alternativa formerna, genom att tänka att det krävs MER av såväl mängd som intensitet för att kompensera de uteblivna löppassen.
Andra tänkvärda saker kan vara att:

"En dålig dag kan alltid bli bättre" att jämföra med Iors "Den här dagen började inte bra och den kommer antagligen inte att bli bättre"

"Att göra ingenting med sina vänner är det bästa i världen."

"Ibland är du underbar även när du inte vet om det"
"
Det är dumt att oroa sig i förväg, risken är att du får uppleva besvikelsen två gånger"

Avslutningsvis vill jag bara tillägga att jag är medveten om att mina små skadeproblem är bagateller och droppar i havet i jämförelse med allt elände som sker runt om i världen (katastrofer, krig, svält osv.) MEN det är ändå jag "här och nu" som jag upplever och det är i första hand det jag kan ta ansvar för. Idrotten är just nu en stor del av min livssituation men samtidigt också en hobby som jag kan sluta med när jag känner att det är dags. Än så länge är har jag dock inte sådana planer utan 365 SPÄNNANDE, ROLIGA och UTMANANDE dagar om året gäller fortfarande.

Lycka till Syrran i SM-finalen i bandy på lördag. Sätt dit de där gul-svarta gnagarna! Go IFK Nässjö!


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Hej Lena! Du är duktig att formulera dina tankar. Många många kloka ord som alla borde följa. Allt i livet är inte orientering, det finns mycket annat kul också. Både du och David börjar bli duktiga på det! Ser fram emot en trevlig vår med många bra lugna lopp där du hinner fokusera på rätt sak.
Kram

2008-03-12 @ 16:09:01
Postat av: Nils

Alltid intressant att läsa din blogg.
Det är dumt att vara effektiv och bäst hela tiden, hoppas du kan vara slö och medioker ibland. Och kanske följa och glädjas med någon annan? Jag kommer att följa dig iaf! :-)

2008-03-14 @ 23:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0