Att göra en lång historia kort...

är inte alltid det lättaste och det var inte bara jag som var ute längre än beräknat på VM:s långdistansfinal. Jag hade taktiken klar för mig innan loppet och förberedelserna kändes bra. Det är en skön känsla när det största orosmomentet handlar om att acceptera att det egentligen inte finns några orosmoment!  Mitt mål med årets VM långdistans, som i meter räknat skulle vara den hittills längsta, var att genomföra den stabilt och hålla ett bra flyt genom banan för att på så vis undvika trötthetssvackor. Det var inte mitt bästa lopp i karriären men jag kan ändå lägga det till ett av de bättre och det är ibland flera små detaljer som gör att totalen inte blir full pott.

Två ögon ser bättre än ett
Det var roligt att efter loppet kunna konstatera att de ofta fruktade "tågen" uteblev och jag har själv endast skymtat två löpare i skogen vid två enstaka tillfällen. Tyvärr hade jag maximal otur i loppets inledning och blev av med en lins strax innan första kontrollen. Till en början trodde jag bara att den hamnat snett men efter en stunds blinkande och blundande konstaterade jag att linsen helt enkelt inte var kvar och det var bara att fortsätta kämpa med viss suddighet i synfältet, framförallt på långt håll. På EM 2006 råkade jag ut för samma sak i ett av kvalen men då stressade jag upp mig (och åkte ur med dunder och brak) och med detta i åtanke ljöd "Skärp dig nu Lena, det är inte acceptabelt att ge upp för en sån här skitsak!" genom huvudet direkt. Jag bet alltså ihop men är aningen besviken över de tre tillfällen då jag borde kunnat skymta skärmen på långt håll men pga suddighet blivit osäker och gjort en loop innan jag fått skärmen. Annars tycker jag att mitt vägvalstänk fungerade mycket bra och även om jag blev trött mot slutet så var det inte värre än vad jag blivit under andra långdistanser tidigare i år.

image40
Varmt men uthärdligt

Värmen var inget större problem för mig då jag laddat ordentligt innan och inte svettas särskilt mycket. Vätskekontroller förekom ofta och jag kunde hålla tröja och huvud avkylt hela loppet. (doppade tröjan och pannbandet i en liten göl vid förstarten strax innan jag gav mig iväg) Jag vill härmed dementera de rykten som påstår att jag inte räckte till pga dålig värmetålighet för jag anser att jag skött min träning på den fronten bra. Att en del löpare fick problem med värmeslag är tråkigt men det är sånt som händer ibland och hur förberedd man än känner sig så kan dagsformen variera och den här gången var det Martin som drabbades värst. Det fanns dock flera löpare som klev av tidigt, bla för att de kände att de inte hade formen för dagen, annars hade säkert fler fått tas om hand. Att jag på långsträckan valde ett vänstervägval med nästan enbart skuggig skogslöpning var inget som jag planerat utifrån sol/skugga men det var nog ett smart drag jämfört med att stekas i solen under en kvarts asfaltslöpning. Dagen efter loppet kände jag mig mörbultad i hela kroppen och flera muskler ömmade rejält men idag är jag fit for fight igen.

image41

Jag skulle vilja visa mina vägval men tyvärr lades bara de 6 bästa in i arrangörens analys. På långsträckan hade jag dock 3:e tid och sprang i stort sett identiskt med hur Simone ritat in. Loppet var som sagt helt ok och jag inledde starkt och låg i över 30min med medaljkänning. Några småbommar har gjort att jag tappat successivt och skall jag vara realistisk så tror jag att det är en 4:e plats som jag hade landat på om jag skippat de kontrollmisstag jag tycker mig kunna koppla till linsstrulet. Det är bara att gratulera Heli, Minna och Simone till riktigt starka lopp och en god form under VM-veckan. Till nästa år hoppas jag på att, i likhet med Heli i år, kunna ta ett kliv framåt och vara med och fightas i toppen i de stora tävlingarna.

Stafettsilver *2
Var reserv till dagens stafett men kunde ta en lugn förmiddag efter att ha checkat av läget hos tjejerna när de klev upp. Ägnade istället min uppmärksamhet åt att hålla mig någorlunda still på TC och hejja fram Annika, Emma och Helena till årets första medaljer. Innan herrarna drog igång sprang jag en runda och kunde glatt konstatera att kroppen svarade bra och att jag har mycket krut att bränna imorgon! Hejjade sedan lite till och innan jag åkte tillbaka till hotellet för att inta ryggläge en stund så hann jag ta del av Emils härliga ansiktsuttryck när han blev varse att han grejjade silvret, på en microsekund ersattes en fixerad och fokuserad blick av ett brett leende från öra till öra =-)


Kommentarer
Postat av: Nils

Grattis! Bra genomfört lopp! Starka tankar med linsen, så ska det tacklas. Kör på det sättet på sprinten!

2007-08-25 @ 16:59:02
Postat av: Robinjo

Jättegrattis till bronset på sprinten Lena!!
Skitkul, rent ut sagt!
Håller med Nils ovan angående lången också!!
Hurra!!

2007-08-26 @ 11:05:02
Postat av: Spike

Härligt Lena.. Stort Grattis. Vi uppvaktar när ni är hemma!!!

2007-08-26 @ 15:31:40
Postat av: Sofia

Grattis till ett bra VM Lena. Nästa år blir det ett steg till uppåt!

2007-08-27 @ 12:52:36
Postat av: Lovisa Ljung

Grattis Lena till VM-bronset! härligt kämpat:)

2007-08-27 @ 18:05:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0