Ett bra lopp på fel dag..

Fredagens världscuplopp blev inte den fullträff jag hoppats på medan dagens långdistans däremot var ett ganska bra lopp. Tyvärr hade jag önskat det omvända resultatet och det svider i hjärtat att ha slarvat bort världscuppoäng när det nu fattades några starka namn i startfältet.


Världscup 2, medeldistans i Bykle
Inledningen på loppet var lite knackig då jag hade svårt att få till kontrolltagningen klockrent. Värdefulla sekundrar rinner då iväg snabbt, vilket min tvekan på första kontrollen tydligt visade då det efteråt visade sig att jag var mer än 30s efter där. Fortsatte med småsvängar på 4-6:e kontrollen och uppskattar att det var totalt dryga minuten som jag skrapat ihop på omvägarna. Dessa bleknade dock betydligt vid jämförelse med tappet på den 7:e kontrollen där jag sprang ut i fel riktning och hamnade i sluttningen långt höger om kontrollen. Då jag inte märkt av att jag passerat en bäck hade jag svårt att läsa in mig igen och sträckan tog över 3 min för lång tid. Banan vände sedan hemåt och jag tog mig samman och avslutade helt ok. Märkte att Julia Novikova kunde springa på min rygg en bit innan varvningen och gav allt för att ge henne svårigheter att följa mig.

WRE-tävling långdistans och deltävling i norska Craft-cupen
Startade dagen med att springa om några kontroller på gårdagens medeldistans. Hade även idag lite problem med riktningen till 7:e men förstår nu hur parallellfelet uppstod. Efter denna morgoninsikt var det bara att ladda om för långdistans i fjällmiljö i Hovden. Kom dit lite sent men stressade inte upp mig utan drog på skorna och tog mig till starten. Ville få mitt långdistanstänk att fungera och blev därför frustrerad när jag redan på kortsträckan till första kontrollen lyckades snurra till det sista biten in. Tryckte på ordentligt på de efterföljande myrsträckorna och kom tillbaka in i loppet. Strax innan 4:e kontrollen såg jag Simone och förstod att hon lagt bort mycket tid där. Hon höll en rasande hög fart och jag insåg att jag hade två val : a) att släppa kartan och göra allt för att hänga på så länge jag orkade eller b) sköta min orientering och träna långdistans. Jag valde alternativ b och skötte mitt. Tog 5:e kontrollen först men sedan passerade hon på långsträckan till 6:e. Då vi så småningom hade en fjäril skulle vi ändå komma ifrån varandra men jag hade som mål att hålla jämna steg på slingorna. Tyvärr gick jag bet på själva bokontrollen och lade bort ca minuten direkt. Blev därför inte särskilt överraskad vid varvningen då jag endast hade 20s kvar av min ledning. Den tuffa avslutningen kändes i mina ben och jag koncentrerade mig på att skapa säkra kontrolltagningar. En liten missbedömning på förvarningen (kollade inte definitionen som talade om att det var gröndungen och inte sänkan som var kontrollpunkten) anser jag vara mitt största misstag på slutdelen så Simone var helt enkelt starkare och besegrade mig med 1.14. Jag är dock ganska nöjd och hoppas att jag får chansen att utmana henne igen på VM Långdistans!
Resultat
Sträcktider
image15

image16

image17

image19

Nu väntar träning i Hovdentrakten då vi ska stanna här till torsdag. Hoppas på fint väder till löpturerna i mosstråken kring Vidmyr men ikväll ska jag ta det lugnt här i lägenheten tillsammans med familjen Andersson.


Kommentarer
Postat av: Karin numera E

Nu är du med i matchen på riktigt Lena! Kul.

2007-06-24 @ 20:31:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0