Världscupladdning med lunsjpakke och kvalitetsträning

Fredagens midsommarafton firar jag genom att springa deltävling 2 i Världscupen. Är sedan igår eftermiddag på plats i norska Bykle och bor i anslutning till tävlingsområdet. För att förbereda mig på bästa sätt har jag, David och William Lind anammat de norska mattraditionerna och fixat oss lunsjpakke att ta med ut mellan passen. Gårdagen bjöd på en första inblick i den väntande fjällterrängen, då vi kunde ge oss ut på en egenlagd ol-bana strax utanför avlyst område. Det var smålurigt bland fjällbjörkarna men mosstråken var snabblöpta och fina. Kartan kan dock behöva sig en redigering men det kan förutsätter jag att arrangörerna fixat till tävlingen ;-).

image12

Idag var det träningskartor i Hovden som stod på tur och jag hade som mål att köra ett fint tempopass på kontrollerna där. Det blev riktigt bra i form av 4st ol-intervaller där jag startade först och William och David 1min resp. 1min 40s jagandes bakom mig. Klarade av att hålla undan på alla intervaller utom en men då jag fick tekniken att stämma riktigt bra är jag väldigt nöjd. Efter ett friskt dopp i Otra och en norsk lunsj på stranden, med efterföljande vila i solen, blev det även ett intervallpass på väg/skogsväg. 10st 30/60s + 20st 15/15s med William som draghjälp väckte mina sedan några dagar tillbaka tröga ben och jag är nu pigg och sugen på träning igen. Kanske kan det ha ett visst samband med att jag nu sovit ut ordentligt också....

Venla och annorlunda övernattning i Helsingfors
På tal om att sova så lyckades jag, William och Martin Johansson med bedriften att fixa gratis boende i Helsingfors sö-må, i väntan på vårt tidiga flyg (5-bussen till flygplatsen) vidare till Oslo måndag morgon. Under vår jakt på ett hotell med någorlunda rimligt pris lyckades jag fråga precis rätt kille om vart vi kunde hitta ett vandrarhem. Antingen var han bara ovanligt trevlig eller så trodde han att mina två polare var av samma kön som jag men det hela slutade iaf med att vi övertog Joonas rum medan han sov på soffan i studentlyans samlingsrum!
I Oslo blev vi sedan upphämtade av David och fortsatte resan till Bykle.

Venlakavlen var annars ingen större hit för mitt Tunagäng utan det kändes som om vi hade stolpe ut på samtliga sträckor. Jag inledde väldigt bra på startsträckan och hade ensam ledning med 1.30-2min efter drygt halva loppet. Då gick jag på en 2min bom och skymtade ett fåtal löpare. Därefter agerade jag inte speciellt bra utan stressade upp mig och ytterligare 2-3min rann iväg. Efter mig fortsatte vi tappa rejält med tid och även om Emma hade kontakt med löpare som sprang in runt 10:e plats så hade inte heller hon marginalerna på sin sida och fick nöja sig med att springa in som 21:a.

World cup 1, sprint in Lapoua
Efter ett bra kvallopp med god fart i benen var jag taggad inför finalen. Karaktären på banan förväntades dock växla från lätt skog + parkmiljö med byggnader till i stort sett ren skogslöpning, efter vad model event visat oss. Blev därför förvånad när inledningen av finalen var starkt löpbetonad och utan större klurigheter i orienteringen. Två vägval runt dammar förekom dock och jag gjorde en missbedömning till 3:e kontrollen och tappade ca 15s på att springa höger istället för vänster. Ännu ett misstag kom till 7:e kontrollen då jag trasslade mycket i skogen när jag skulle gena mellan stigarna och vid radion var jag i stort sett borträknad. Avslutade dock starkt, bland annat genom att vinna långsträckan tillbaka, och jag är hyffsat nöjd med att inleda världscupen som 7:a. Tar även med mig flera positiva delar från dessa sprintövningar som gav bra förberedelser för VM.

Finalbanan finns på Emmas sida


Kommentarer
Postat av: anna-lena

Bra att ni kollar in terrängen! Snart kommer vi!
Då hoppas ni har de fina stråken klart för er så vi inte behöver få någon dålig terräng att gå/lunka i.

2007-06-20 @ 14:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0