Som en bal på slottet

Vad är väl en ol-bana längs skogsdungar med åker- och gräslöpning vid slottet däremellan? Tråkig och dötrist..och tråkig...och alldeles..alldeles underbar!  Nu var det till och med så att banorna och terrängen var helt ok, men som ofta inför tiomila går snacket om att man bara koncentrerar sig på arenan och att banorna blir lidande, och även om banan hade varit av ett sämre slag så kan jag konstatera att möjligheten att få mötas av sina lagkamrater och tillsammans springa uppför slottsträdgårdens gräsytor iaf var en underbar upplevelse under gårdagen och trots att kungen inte stannade kvar så fick jag ett mottagande värdigt kungligheter.

En laginsats med toppad avslutning
En kedja är inte starkare än sin svagaste länk och om fem sträckor skall löpas kan man inte enbart förlita sig till 3 VM-löpare. Det var många lag som mönstrade löpare med VM-erfarenheter i bagaget men även lag med idel löpare strax därunder är otroligt slagkraftiga i dessa sammanhang. Att Emma och jag skulle ta ett större ansvar för slutplaceringen var vi väl medvetna om men vi hade båda räknat med en något mindre marginal än 8 minuter efter 3 sträckor. Detta tidstapp berodde dock inte på att en enskild löpare gjort en "katastrofmiss" utan var helt enkelt resultatet av ok insatser men med en sämre dagsform än önskat. Emma visade en stark vilja till att förbättra vår slutplacering och med ett kanonlopp på fjärdesträckan kunde hon avancera från 31:a till 12:a och halvera avståndet till täten. Jag sporrades verkligen av att se henne kämpa så hårt för varje sekund på upploppet men även om min sträcka var dryga kilometern längre vågade jag inte riktigt hoppas på mer än en fight om tredjeplatsen. Forsberg & Co var inte sena med att annonsera att jag var i storform och minsann "borde" ha chansen att fightas i toppen men jag valde att se det som en fördel för mig genom att de istället satte pressen på mina framförlöpande konkurrenter.

Redan efter långsträckan till första kontrollen hade jag hämtat in 5-7 lag och jag fortsatte offensivt med att vara skärpt på kortsträckorna och löpa ut på långsträckorna. Det var skönt att ligga i tät och få göra mitt och jag har förstått att min taktik drog ut fältet en aning. Ner mot varvningen skymtade jag några ryggar framför men jag vågade knappt tro att det var samma sträcka. Förstod snart att jag faktiskt börjde få kontakt med absoluta täten och det var nästan läskigt för benen började känna av den hårda öppningsfarten. Genom att sköta orienteringen kom jag så småningom ända upp i tät och då jag märkte att jag faktiskt var stark tog jag chansen att få en lucka innan den avslutande långspurten. Utan att vända mig om anade jag att det skulle gå vägen men efter lite trassel i grönt strax innan sista skärmen kändes det bäst att bara spurta på hela vägen fram. Först när jag gick över bron och "lättade" nerför backen med hela laggänget framför mig förstod jag att det var klart och det var ett nöje att korsa mållinjen tillsammans.

image194

14s blev marginalen bakåt och jag ser det som ett resultat av följande:  starka kämparinsatser för att hålla nere tidstappet av inledande Lena Gillgren och Anna Mårsell + återigen en insats nära toppen av sin nuvarande förmåga av Juliette Solard + optimerade insatser av Emma Engstrand och mig själv, MEN också stolpe in genom att andra lag inte fick till sina lopp rakt igenom. Många små detaljer blir till en helhet och den här gången lyckades vi kämpa tillsammans hela vägen fram, ivrigt påhejjade av ett stort supportergäng som skall ha stort TACK.

Nyckeln till framgång ligger i förberedelser
Efter Tjeckien var jag trött mentalt och då jag tidigare signalerat till klubben att jag kunde behöva ett brejk med egen uppladdning inför 10-mila kunde jag lugnt avstå Stigtomta. Fysisk grundträning, återhämtning för löpmuskulaturen samt mental avslappning stod på önskelistan och jag lyckades hitta alltsammans i kombination med solsken och 1m snö! Fre-sö i Idre Fjäll med skarskidåkning uppe vid Nipfjället och sollapande mot stugväggen i april är verkligen något jag rekommenderar för den som vill bort från en stressig vardag eller bara har lite tid över.
image195

Höjdpunkten för mig var söndagens morgontur :
image193
På med skidorna vid Västbacken och via stadion ut på myren - rakt västerut och korsa bilvägen vid avtaget in mot Idre Fjäll - skaråkning nedanför Himmeråsen men ovanför Bursjöspåret - kliver på Bursjön där Bursjöspåret svänger av och skejtar bort till sjöns västra kant - sneddar norrut genom skogen upp till Nipfjället - rundar Nipfjället på vänstra sidan med skråpassering strax ovanför umelandsstugan och när vi sedan följt leden en bit avslutar vi med utförskörning ner mot Nipfjällsparkeringen där det blir fikastund. Det är även fint att promenera längs trollvägen, vilket Davids mormor Karin provade.

Framåt
Jag och Anna-Lena följde herrstafettens inledning och avslutning via webben och kvällen lär bli lugn i soffan hemma hos Anderssons. Kanske inkluderas även lite kartstudier om David och Marcus fått med sig sina kartor från nattens respektive morgonens insatser. Verkligen kul att David gav besked om en stadigt uppåtgående formkurva för såväl fot som ork, då han navigerade snabbast på sistasträckan. (bortse från de 24 första omsträckslöparna)

1 maj Sprint-SM
3-4 maj Terräng-SM
4-8 maj Åhus landslagsläger samt EM-samling
(period med grundträning och förberedelse för EM)
25 maj - 1 juni EM


Kommentarer
Postat av: Josefin

Hej Lena!
Kul att det går bra för dig! Eller bra, det är väl att underdriva? Har hört lite rapporter då och då, men först nu hittade jag hit. Och vilken fin och ambitiös blogg!

Ha det bra och lycka till!!!

/ josefin karlsson fr skogslund, numera josefin illergård och betydligt äldre än när vi sist lekte

2008-04-27 @ 16:11:40
Postat av: tobias w

grattis till segern! =)

2008-04-27 @ 18:30:49
Postat av: Holmberg

Kul läsning och det glädjer mig att det går så bra! Go Lena!

Kul med Davids sistasträckslöpning också. Hälsa :D

2008-04-28 @ 11:48:59
URL: http://www.erikholmberg.nu
Postat av: Sofia

Det är så härligt att se att du är så mentat stark nu! Imponerande!

2008-04-28 @ 14:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0