Krävs det baddräkt för att inte vara en medelmåtta???

Vill man komma ner på jorden och inse att man inte är mer än en medelmåtta bland sydeuropeiska terränglöpare så är det bara att åka ner och möta dem. Det var ju inga pinnsmala kenyanskor som trängdes i "calling area" men snabba var de ändå. Enhetlig klubbdräkt var det som gällde och jag var inte den som sade emot när löparlinnet föreslogs framför bikinitopen men jag insåg snart att den hade stått sig bland de mer vältäckande plaggen i fältet. Trodde inte mina ögon när folk började klä av sig och stå i gamla modeller av helbaddräkter och bikinitrosor som knappt täckte halva baken innan de började springa! Citerar Lasse Andersson: "springtrosorna var snarare stringtrosor"!!!

image141
Första insatsen i Hässelbydräkten och som vanligt ivrigt gestikulerande samt allmänt flummig på bild!

Nåväl, min insats var ändå helt ok men det krävs lite mer träning för att hitta ett bra tempo som optimerar loppet. Startade nog lite väl hårt men fick på detta sätt en ganska bra position i det 80-talet stora startfältet och jag höll sedan ihop loppet bra. I vårt gäng var Lisa Blommé lite vassare än övriga och hon gick ifrån oss efter halva loppet och slutade på en fin 26:e plats.  25s efter henne spurtade Isabella Andersson, Anna von Schenck och jag om lite högre placeringar och tyvärr fick jag ge mig strax före mållinjen och vi blev i nämnd ordning 36:a, 37:a och 39:a. (Även Magdalena sprang och slutade 54:a men det var bara 4 st som räknades in i laget.) Roligt med så jämn fight och ganska smidigt för de svenska supportrarna som helt enkelt kunde köra med "Heja Hässelby" när vi rusade förbi ;-). En och annan orienterare fanns på plats efter att själva ha genomfört en etapp i POM (Portugal O-Meeting) strax innan, bland annat legendaren P-O Bengtsson med sällskap. Roligt även att världsrekordhållaren för damer 50 år, Jutta, supportade oss ivrigt längs med banan. Damresultat


Lite startbilder

image142
Ute på sista varvet, Anna i tät före Isabella och jag en bit bakom

I herrklassen ställde Hälle IF upp med 3 orienterare; Emil Wingstedt, Erik Öhlund och Mattias "Halden" Karlsson och då Mustafa tvingades kasta in handduken pga. hälsenekänning räknades samtliga i lagtävlingen. Emil imponerade med en bra tid och såg inte ut att i första hand ha en annan huvudsport (även om han antydde att vaderna signalerade lite om det efter loppet!). Herresultat Ännu en orienterare fanns ju på plats och det är med stor glädje som jag rapporterar att Erik Johansson sprang in på en imponerande 2:a plats i juniorklassen. Det var t.o.m. så att Gärderud höjde på ögonbrynen och undrade om det verkligen var en orienterare!

image143
Damlaget fr.v. Isabella, Magdalena, Kicki (coach/reserv), Anna, jag, Lisa

image144
Juniorgrabbarna (Erik näst längst till höger)

Helgen var intensiv och jag tillbringade fler timmar på väg till och från Portugal än jag hann vara där. Såg i stort sett inte mer än matsalarna på hotellet, mitt rum, några meter mellan lobbyn och bussen samt tävlingsplatsen och flygplatsen. Lämnade Falun i fredags förmiddag 10.32 och anlände till hotellet 01.00 lokal tid. Lämnade sedan hotellet 04.00 söndag morgon, lokal tid, och var tillbaka i Falun vid 20.30. (Hässelby rapporterar om resan och Eriks lopp här.) Hann faktiskt med ett gympass på Arlanda så lite träning blev det. Dock har jag en krånglande vad så det blir att vänta med den specifika löpträningen ett tag till. Än är det ju inte badklädesväder.....;-]

Kommentarer
Postat av: Vivvan

Ja, den översta bilden var ju inte det vackraste man sett direkt:-D Men spännande läsning och mycket bra sprunget!

2008-02-04 @ 13:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0