SM-guld i "favoritdistansen"!?!

image199
Foto: Aapo Laiho

Hörde på radion att man skall ägna 1:a maj åt något man verkligen vill göra och vad passar väl bättre än att vinna SM i sprint? ;-)

Enkelt men ändå svårigheter
Sprint är diciplinen där kontrollerna skall vara relativt enkla och synligt placerade men med svårigheten att hitta snabbaste och bästa vägen mellan dem som komplement. Jag uppfattade såväl kval som finalbanan på detta sätt men svårigheten låg kanske mer i att hålla tillräckligt hög fart, samtidigt som misstag undveks, jämfört med att välja rätt vägval. I det rutsystem som Mariestad centrum bjöd på blev vägvalen likvärdiga men ett snabbt beslut och därefter genomförande gav eventuella sekundvinster gentemot konkurrenterna. Jag gjorde dock ett misstag då jag sprang vänster runt husen till 5:e kontrollen i finalen och det resulterade i 7s tapp. På långsträckan tillbaka mot arenan valde jag vänster bro men jag tror faktiskt att höger kan ge någon sekund till godo. Farten var för min del hög denna dag och det räckte tillslut ändå till seger. Jag är mycket nöjd med att än en gång behärska sprintgenonmförandet och att tagga till lite extra till finalen.

Kval med kvalkänsla
Efter målgång i kvalet var jag något bekymrad över dagsformen. Dels hade jag gjort ett litet misstag, och feltolkat en häck som förbjuden då den inte var det, men även benen var tyngre än väntat och jag hade en liten känning i min vad. Timmarna mellan kval och final ägnades åt grubblerier kring vadens status men då jag kommit fram till att vrickskydden klämde ihop vaden och att det kändes bra utan dem så packade jag helt enkelt ner dem i väskan och plockade fram tejprullen istället. Det fick helt enkelt vara värt att dra på sig lite tejpsårsskav. Att jag var efter i kvalet försökte jag tänka bort men det är inte helt enkelt att innerst inne våga tro på att man har mer att ge när man tyckt att man försökt springa på. Mönstret gick dock att känna igen från tidigare kval jag sprungit och jag tror att jag lärt mig att skapa ett kvaltänkande med genomförandet i något lägre fart och med lite högre teknisk säkerhet, såsom dubbelcheck av riktning och passerade föremål där det behövs. 

Wii och Terräng-SM
Har hälsat på hos brorsan i Jönköping to-fre och blev introducerad i Wii-sport, vilket var det första tv-spel som jag faktiskt kan tänka mig ge en investeringstanke. Började med att spöa honom i bowling med 172-168 men därefter blev det stryk i både tennis, boxning och golf. Lyckades programmera golfsvingen åt fel håll så där finns en del utrymme för förbättring direkt ;-)
Styr nu bilen mot Växjö och terräng-SM och det är helt utan förväntningar som jag imorgon ställer mig på startlinjen. Tyvärr verkar löparna behöva sovmorgon så det blir en lång väntan på starten men då får jag passa på att följa Ulricehamns-striden under tiden. Lycka till David (om du springer)!

Kommentarer
Postat av: Åsa & Fridolf

Grattis Lena! Vilken stjärna du är! Först 10-mila o sen sprint-SM. Bra gjort!!!

2008-05-03 @ 10:39:50
Postat av: Holmberg

Härligt :) En medalj till blev det ju under helgen! Bara att buga och bocka!

2008-05-05 @ 13:03:04
URL: http://www.erikholmberg.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0